Tuesday, August 12, 2008

CORAT-CORET/SNIPPETS

7btc
As posted by Dr. Mahathir Mohamad at www.chedet.com on August 12, 2008 8:20 AM

Terengganu

Saya telah dijemput oleh badan bukan Kerajaan (NGO) Melayu yang saya tidak kenal dan tidak pernah dengar untuk berceramah di Kuala Terengganu. Umumnya tajuk ceramah ialah berkenaan masa depan orang Melayu.

Dahulu tidak ada keperluan untuk menubuhkan NGO untuk bincang tajuk seperti ini. Parti UMNO akan mengadakannya. Daripada forum anjuran UMNO-lah datang cadangan untuk mengadakan MARA, Bank Bumiputra, Tabung Haji dan lain-lain. Tetapi sekarang orang Melayu tidak lagi lihat UMNO sebagai pembela dan pejuang nasib orang Melayu. Demikian forum para intelek Melayu yang diadakan di Johor membuat keputusan menghantar memorandum mereka bukan kepada UMNO, bukan kepada Kerajaan pimpinan UMNO tetapi kepada Raja Melayu.

Saya menyahut jemputan ini bukan sahaja kerana tajuknya menarik bagi saya tetapi juga kerana sudah 10 tahun saya tidak ke Kuala Terengganu.

Pada Pilihanraya Umum 2004 saya berkempen bagi Barisan Nasional di semua negeri tetapi tidak di Terengganu. Ini adalah oleh sebab saya terima panggilan telefon bahawa saya tidak diterima oleh orang Terengganu kerana saya yang bawa Eric Chia ke sana.

Kuala Terengganu sudah berubah wajah. Jelas sekali ini adalah ibukota negeri yang kaya. Saya bersyukur. Alhamdullillah.

Penaja forum ini berkereta dengan saya dari sebuah airport baru yang amat indah. Beliau beritahu saya akan kemungkinan peserta forum tidak ramai.

Katanya dua hari sebelumnya Presiden Umno telah arah Menteri Besar supaya mengadakan satu rapat umum yang semua ahli UMNO dan pegawai Kerajaan wajib hadir. Oleh itu ramai yang telah janji akan hadir forum beritahu mereka tak dapat hadir.

Empat tahun dahulu apabila seorang bekas tentera jemput saya untuk satu perhimpunan kecil di Dungun, beliau telah dipanggil oleh polis tiga kali supaya menarik balik jemputan kepada saya. Beliau juga didesak oleh Menteri Besar supaya batalkan perjumpaan. Tetapi beliau degil dan saya pun berpeluang bercakap sedikit berkenaan masalah semasa.

Kali ini penganjur tidak digesa untuk tarik balik jemputan kepada saya tetapi Menteri Besar disuruh mengadakan perhimpunan supaya orang UMNO dan lain-lain anggota kerajaan tidak dapat hadir dalam forum anjuran NGO berkenaan Masalah Orang Melayu. Tetapi ternampak ada orang yang merakamkan seluruh apa yang berlaku di forum tersebut entah untuk siapa.

Hampir 300 orang hadir dalam forum dan banyaklah soalan yang amat relevan yang ditujukan kepada saya.

Sesungguhnya keadaan yang didapati dalam masyarakat Melayu sekarang amat pelik. Bahawa mereka sekarang gelisah dan tak tentu arah akan haluan jelas ternampak daripada NGO yang ditubuh dan forum-forum berkenaan orang Melayu yang diadakan.

Menghalang mereka tidak akan bawa apa-apa kebaikan kepada UMNO. Ia hanya akan menambah kekecewaan mereka. Dan kekecewaan ini akan dapat dilihat apabila Pilihanraya Umum ke-13 diadakan.

Visit and lecture by Blair

I am glad that at least two people share my views regarding Blair. One letter commenting adversely against the invitation and an article by the Vice Chancellor of Universiti Sains Malaysia clearly condemns the invitation and the subject chosen for Blair to talk on.

It is ironical that Sultan Azlan Shah who, speaking at the 14th Malaysian Law Conference on "50 years of Constitutionalism and the Rule of Law" should be present at this Blair lecture.

Blair is particularly unsuitable to speak on "Rule of Law and Good Governance." This is the Prime Minister of Britain who is known "to have misled others, including the country's Parliament" and according to the VC "has lost the moral authority to preach about the rule of law and good governance."

Malaysian academics should be more careful in choosing speakers to lecture to Malaysians. Blair is not welcome to universities in the UK.

Blair lied to justify Britain's support for the illegal war by US against Iraq.

That war has killed several hundred thousand innocent Iraqis, including women and children. Until now the killing and the destruction is going on.

Rightly Blair should not even be allowed into Malaysia, unless it is to face a trial for war crimes.