Thursday, September 4, 2008

WHY DON'T I DO SOMETHING

7btc
As posted by Dr. Mahathir Mohamad at www.chedet.com on September 3, 2008 4:33 PM

(Versi Bahasa Malaysia di akhir artikel ini)

1. All four computers in my house are somehow not connected to the Internet. I wonder if other people are having the same trouble?

2. I cannot access my blog though I was able to do so this morning. I read some of the comments.

3. I wanted to reply but I can only do so imprecisely from memory.

4. One comment asked me what am I doing about the current situation and my criticisms about it? It also suggested what I should do.

5. I have always been asked to do "something". I had done my best and:

a) I had openly blamed Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi and asked him to step down

b) I had criticised his decision on the bridge

c) I have openly accused him of corruption

d) I have told UMNO leaders and members that they are destroying UMNO etc etc

e) I have resigned from UMNO

f) I have spoken about the corruption and the fate awaiting the Malays

g) I have started my blog and you know what I said on the blog

6. For all these, all I got from UMNO leaders were condemnation and abuse. You know what Nazri Aziz said.

7. None of the UMNO leaders have shown any desire to act against Abdullah. Even when he openly practised corruption, except for one division head, nobody else said anything. If anything, Nazri's re-election seem to imply that the majority of UMNO members and the voters in his constituency supported his abuse of me.

8. When I was invited to speak, no UMNO member or leaders would attend. And except for one leader in Perak, none have supported me.

9. My son Mukhriz has not resigned from UMNO. That is because no other leaders or MPs would resign. Without being in UMNO he cannot fight to restore UMNO. He openly told Abdullah to step down after the General Elections in 2008 and also after Permatang Pauh.

10. My son Mokhzani resigned. But who else have resigned? Instead even those who were supposed to be against Abdullah, e.g. the Cheras division head, now pledged their support for him.

11. Privately many said they support me and they want Abdullah to step down. But they are not prepared to say it openly.

12. That was why I started my blog. About six million had visited my blogsite and tens of thousands have commented and supported me.

13. But most appear to be worried and would not give their names. They are usually anonymous. So the support is not effective.

14. I cannot do everything all by myself. I need support. I cannot just go to Dato Seri Abdullah, catch him by the scruff of his neck and throw him out.

15. All things that I should do will need support especially from UMNO. But UMNO and its other leaders are useless. They are only interested in getting something for themselves but do not care if UMNO and this country are totally destroyed.

16. The only thing that the disgruntled UMNO members and other BN supporters could do and did was to vote for the opposition in order to show their displeasure with the party and the Government.

17. But the opposition will also destroy this country if they win and form the Government.

18. A people deserve the Government they get. If they get a bad Government it is because they are unwilling to fight against it, unwilling to take any risk.

19. Abdullah has already destroyed UMNO, MCA, Gerakan, MIC and the BN. Gerakan is talking about leaving the BN. MCA is more muted but its leaders who used to support Abdullah come what may, have deserted him.

20. Senior members of the MCA, Gerakan and MIC have joined the opposition.

21. In the Permatang Pauh election UMNO and BN members dared not wear shirts with BN or UMNO logo. They dared not put party stickers or flag on their cars. Their rallies were invaded by PKR supporters wearing the party logo and BN and UMNO members were quiet like mice even when the PKR youths shouted "bohong" when Dato Seri Najib spoke.

22. Really, the BN is in a sorry state. Not one leader has any gut. I hate to say it but the Permatang Pauh victory by PKR probably sounded the death knell of all the BN parties and the BN.

23. This is the doing of Abdullah Ahmad Badawi.

24. History will record the failure of Abdullah Ahmad Badawi and his minion and the founders of the parties and future politicians will curse the leadership of BN through and through.

*****


KENAPA SAYA TAK BUAT APA-APA

1. Kesemua empat komputer di rumah saya tiba-tiba terputus hubungan internet. Saya terfikir adakah semua orang mengalami masalah yang sama?

2. Saya tak boleh akses blog walaupun sebelah pagi boleh. Saya sempat baca sesetengah komen oleh pembaca.

3. Saya nak menjawab, tapi hanya sekadar apa yang saya boleh ingat.

4. Satu komen bertanyakan kepada saya apakah yang saya lakukan berkenaan keadaan semasa dan kritikan-kritikan saya terhadapnya? Komen tersebut juga ada mencadangkan apa yang patut saya lakukan.

5. Saya selalu disuruh "buat sesuatu". Saya dah lakukan yang termampu:

i) Saya telah secara terbuka salahkan Dato Seri Abdullah dan meminta dia meletak jawatan

ii) Saya kritik keputusannya berkenaan dengan jambatan (bengkok ke Singapura)

iii) Saya secara terbuka menuduh beliau terlibat dengan rasuah

iv) Saya telah tegur pemimpin dan ahli UMNO bahawa mereka akan menghancurkan UMNO dan sekutunya

v) Saya keluar dari UMNO

vi) Saya telah bercakap berkenaan rasuah dan kesannya terhadap nasib yang menanti orang Melayu

vii) Saya telah mulakan blog saya dan pembaca pun tahu apa yang saya telah katakan dalam blog

6. Untuk semua ini, apa yang saya dapat daripada pemimpin UMNO adalah saya telah dimaki dan dicerca. Semua orang tahu apa yang Nazri Aziz kata kepada saya.

7. Tidak ada satu pun pemimpin UMNO yang tunjuk apa-apa kesungguhan untuk bertindak terhadap Dato Seri Abdullah. Hinggakan apabila dia melakukan rasuah secara terbuka pun, kecuali seorang ketua bahagian, yang lain tidakpun berkata apa-apa. Pemilihan semula Nazri Aiziz di dalam pilihanraya umum yang lepas menunjuk yang majoriti ahli UMNO dan pengundi di kawasannya menyokong tindakan beliau menghina saya.

8. Apabila saya dijemput berucap, tidak ada pemimpin atau ahli UMNO yang hadir. Kecuali seorang pemimpin di Perak, tidak ada satupun yang menyokong saya.

9. Anak saya Mukhriz tidak keluar UMNO. Ini kerana tiada pemimpin mahupun Ahli Parlimen lain yang tinggalkan UMNO. Tidak berada di dalam UMNO bermakna beliau tidak boleh bertindak untuk menyelamatkan UMNO. Dia secara terbuka meminta Dato Seri Abdullah meletak jawatan selepas Pilihanraya Umum 2008 dan selepas pilihanraya kecil Permatang Pauh.

10. Anak saya Mokhzani keluar parti. Tetapi siapa lagi? Sebaliknya mereka-mereka yang kononnya menentang Dato Seri Abdullah, seperti Ketua Bahagian Cheras, sekarang ini menyatakan sokongan mereka terhadapnya.

11. Secara peribadi ramai yang nyatakan sokongan kepada saya dan mereka mahu Dato Seri Abdullah meletak jawatan. Tetapi mereka tidak sanggup berkata secara terbuka.

12. Itulah sebabnya saya mulakan blog saya ini. Lebih kurang enam juta pelawat telah melayari blog saya dan berpuluh ribu lagi yang meninggalkan komen dan menyokong saya.

13. Tetapi kebanyakannya nampak risau dan tidak mahu tinggalkan nama mereka. Biasanya mereka guna nama samaran. Jadi sokongan tidak begitu berkesan.

14. Saya tak boleh lakukan semuanya seorang diri. Saya perlukan sokongan. Saya tak boleh pergi kepada Dato Seri Abdullah, tangkap dia dan buang dia.

15. Apa yang mungkin saya buat akan perlukan sokongan terutamanya daripada UMNO. Tetapi UMNO dan pimpinannya tidak boleh diharap. Mereka hanya berminat mengaut sesuatu untuk diri sendiri tetapi tak kira jika UMNO dan negara ini hancur.

16. Apa yang ahli UMNO dan penyokong Barisan Nasional lain yang tidak puas hati dapat lakukan, dan yang telahpun mereka buat, ialah undi pembangkang untuk tunjukkan ketidakpuasan hati mereka terhadap parti dan Kerajaan.

17. Tetapi pembangkang juga akan menghancurkan negara ini jika mereka menang dan tubuhkan Kerajaan.

18. Rakyat sebenarnya mendapat Kerajaan yang padan bagi mereka, baik atau buruk. Jila mereka dapat Kerajaan yang buruk, ini adalah oleh kerana mereka tidak sanggup bertindak untuk perbetulkan keadaan, tidak sanggup ambil risiko untuk mengalih kepimpinan Kerajaan kepada yang baik.

19. Dato' Seri Abdullah sudah hancurkan UMNO, MCA, Gerakan, MIC dan BN. Gerakan bercakap tentang meninggalkan BN. MCA agak senyap tetapi pimpinannya yang sebelum ini menyokong Abdullah walau apa pun terjadi, kini sudah undur daripada menjadi pemimpin.

20. Ahli kanan MCA, Gerakan dan MIC telah sertai pembangkang.

21. Di dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh, ahli UMNO dan BN tidak berani pakai baju dengan logo UMNO atau BN. Mereka tidak berani letak pelekat atau bendera parti di kereta mereka. Rapat umum mereka diceroboh ahli PKR yang memakai logo parti dan ahli BN dan UMNO duduk senyap seperti tikus bila belia PKR menjerit "bohong" semasa Dato Seri Najib berucap.

22. BN berada dalam keadaan yang amat sedih. Tidak ada satu pun pemimpin yang berani. Saya sebolehnya tidak mahu katakan ini, tetapi kemenangan PKR di Permatang Pauh mungkin menandakan berakhirnya hayat kesemua parti komponen BN dan juga BN.

23. Inilah yang dilakukan Abdullah Ahmad Badawi.

24. Sejarah akan rekodkan kegagalan Abdullah Ahmad Badawi dan konco-konconya dan pemimpin-pemimpin terdahulu parti-parti ini dan juga ahli-ahli politik yang akan datang akan mengutuk kepimpinan BN ini selama-lamanya.