Wednesday, September 17, 2008

RACIALISM

7btc
As posted by Dr. Mahathir Mohamad at www.chedet.com on September 16, 2008 6:02 PM

(Versi Bahasa Malaysia di akhir artikel ini)

1. When the Barisan Nasional did very badly in the last general election many observers inside and outside the country claimed that the Malaysian people of all races have rejected race-based politics.

2. The remarkable increase in the opposition Members of Parliament is said to be due to their representing the alternative to the race-based politics of the BN. How they can ignore the entirely Malay PAS and the overwhelmingly Chinese DAP I do not know. These are race based parties.

3. If indeed the people as a whole reject race-based parties as represented by the component parties of the BN, then they would reject PAS and DAP. And we should see an improvement in race relations.

4. But is there any improvement in race relations?

5. I may be wrong and certainly the leader of the Government will say I am wrong, but what I see today is more extreme racialism raising its ugly head.

6. The latest is the case of Dato Ahmad Ismail.

7. The furore caused by him, a minor figure in UMNO, is out of proportion to the issue itself. But because of poor handling by the UMNO big guns it has become an issue that can split asunder the BN itself.

8. Now we have the MCA and Gerakan threatening to leave the BN.

9. We can appreciate the need of the Chinese parties to regain support of the Chinese by showing their strong stand against UMNO. But the only result of this would be the antagonism of the Malays against the Chinese. If this goes on, if the Gerakan and MCA leaves BN because of what Ahmad Ismail said, then who gains? Obviously the opposition Pakatan would gain. The choice for Gerakan and MCA is either to join the opposition or to degenerate into insignificant parties which can never aspire to win enough seats to form a Government. The end result will be victory for the opposition.

10. Do we really think the opposition with parties like PAS, an entirely Malay party with its Islamic State vision and DAP with its predominantly Chinese base and secular politics can form a good Government? The Pakatan is not a properly constructed coalition like the BN. It is just a collection of disparate parties which come together in order to win elections by not contesting against each other.

11. I know that PAS and the DAP are not happy with Johnny-come-lately Keadilan and its leader Anwar Ibrahim. They don't want to be subservient to Keadilan or to have Anwar as their Prime Minister. They don't want Keadilan playing the role of UMNO in the Pakatan.

12. The result will be chaos for this country. There would be racial tension which may turn ugly.

13. What I notice is the unwillingness of the disenchanted Chinese parties in the BN to name the real culprit. Privately the Chinese, like the Malays would condemn the leadership of Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi. But no one would openly say so. Instead as we can see UMNO is made the scapegoat.

14. Making UMNO the scapegoat is not going to improve race relations or improve the quality of the BN Government. Unless and until Dato Seri Abdullah is removed nothing that the Chinese parties and UMNO can do will help improve race relations or resuscitate the BN or improve the Government of the country.

15. I had said that instead of Dato Seri Najib apologising, UMNO should discipline Ahmad. His apology and its rejection by Gerakan simply angered the Malays. At the same time I don't think support for Gerakan and MCA would increase.

16. The BN leader should have called the parties concerned and persuade them not to use the race card. But the leader was too scared to face Ahmad Ismail one-to-one. Instead he resorted to the Internal Security Act (ISA) to prove that he is impartial. Now not only the Malays but the Chinese too will become more angry.

17. In my last article I have tried to reduce the anti-BN feeling. To me it is still a great coalition, still the best instituton in the multi-racial Malaysian politics.

18. The problem is incompetent leadership. You don't sink the ship because the captain is not handling it properly. You remove the captain.

19. I know the Chinese papers are calling me racist. I can deny it but they would not accept my denial. But good race relations in Malaysia is a must. Fighting between UMNO, MCA and Gerakan will only result in racial animosity and split BN. No one in the BN will gain.

20. UMNO, MCA and Gerakan leaders should try to heal the rift and help revive the BN.

21. However I must admit that this will be quite impossible if Abdullah still leads the BN and the Government. It is time that UMNO, MCA and Gerakan join together and force the resignation of Abdullah. Then and then only would we be able to revive the BN and perhaps restructure it. If not race relations will go from bad to worse and the whole country will suffer.

*****
Perkauman

1. Apabila prestasi Barisan Nasional jatuh dengan teruk pada Pilihanraya Umum lepas ramai pemerhati di dalam dan luar negara mendakwa bahawa semua rakyat Malaysia pelbagai kaum telah menolak politik berlandaskan kaum.

2. Peningkatan mendadak jumlah Ahli Parlimen pembangkang dikatakan kerana pembangkang merupakan alternatif kepada politik perkauman yang diamalkan BN. Bahawa PAS adalah parti Melayu manakala DAP pula dianggotai hampir keseluruhannya oleh orang Cina tidak diambil kira. Saya tak faham. Parti-parti ini juga merupakan parti berlandaskan kaum.

3. Jika benar rakyat menolak parti berlandaskan kaum sebagaimana yang diwakili parti-parti komponen BN, mereka juga sepatutnya tolak PAS dan DAP. Dan kita juga patut melihat peningkatan hubungan antara kaum.

4. Tetapi adakah terdapat peningkatan hubungan antara kaum ini?

5. Mungkin saya salah dan semestinya pucuk pimpinan Kerajaan akan kata saya salah, tetapi apa yang saya lihat hari ni ialah kewujudan sifat perkauman yang lebih ekstrim.

6. Yang terbaru melibatkan Dato Ahmad Ismail.

7. Kemarahan dan kekecohan yang ditimbulkan beliau, seorang yang kerdil di dalam UMNO, tidak setanding dengan isu yang dibangkitkan. Tetapi oleh kerana pemimpin UMNO tidak bijak mengurus isu tersebut dengan baik, maka ianya menjadi satu isu yang boleh pecah-belahkan BN.

8. Kini MCA dan Gerakan mengugut untuk keluar BN.

9. Kita boleh faham tindakan parti Cina untuk kembalikan sokongan kaum Cina dengan menunjukkan bantahan yang kuat terhadap UMNO. Tetapi ini hanya akan timbulkan perasaan marah orang Melayu terhadap orang Cina. Jika ini terus berlaku, jika Gerakan dan MCA tinggalkan BN kerana apa yang diperkatakan Ahmad Ismail, siapa yang untung? Sudah tentu Pakatan pembangkang. Pilihan yang ada pada Gerakan dan MCA hanyalah untuk menyertai pembangkang atau terus merosot menjadi parti yang tidak signifikan yang tidak mungkin boleh menang cukup kerusi untuk bentuk Kerajaan. Akhirnya pembangkang menang.

10. Percayakah kita parti pembangkang seperti PAS, yang bulat-bulat parti Melayu dengan matlamat menubuhkan negara Islam dan DAP yang mengamal politik sekular dan dianggotai hampir keseluruhannya oleh orang Cina boleh mendirikan Kerajaan yang baik? Pakatan Rakyat bukanlah satu perikatan seperti BN. Ianya hanya himpunan parti-parti berasingan yang bergabung untuk menang pilihanraya dengan tidak bertanding melawan sesama mereka.

11. Saya tahu PAS dan DAP tidak suka dengan kehadiran Keadilan yang baru wujud ketuanya Anwar Ibrahim. Mereka tidak mahu tunduk kepada Keadilan atau lantik Anwar sebagai Perdana Menteri. Mereka tidak mahu Keadilan memain peranan seperti UMNO di dalam Barisan Nasional.

12. Hasilnya adalah kekacauan dalam negara. Akan tercetus ketegangan kaum yang akan menjadi lebih buruk.

13. Apa yang saya dapat lihat juga ialah keengganan parti-parti Cina di dalam BN untuk menamakan punca masalah yang sebenar. Secara tertutup, orang Cina seperti juga Melayu, akan mencerca pimpinan Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi. Tetapi tiada siapa yang akan katakannya secara terbuka. Sebaliknya kita lihat UMNO dijadikan mangsa.

14. Menjadikan UMNO mangsa tidak akan memperbaiki hubungan antara kaum atau meningkatkan mutu Kerajaan BN. Hanya jika Dato Seri Abdullah disingkir, dan hanya jika dianya sudah undur, tiada apa-apa yang boleh dilakukan parti-parti Cina mahupun UMNO untuk memperbaiki hubungan kaum dan pulihkan BN atau meningkatkan keupayaan Kerajaan negara ini.

15. Saya sudah kata yang Dato Seri Najib tidak perlu minta maaf, tetapi UMNO harus ambil tindakan disiplin terhadap Ahmad. Penolakan maaf Najib oleh Gerakan hanya menimbulkan kemarahan orang Melayu. Pada masa yang sama saya tidak rasa sokongan untuk Gerakan dan MCA meningkat.

16. Pimpinan BN sepatutnya memanggil semua pihak yang terlibat dan mempengaruhi mereka agar tidak gunakan isu perkauman. Tetapi pucuk kepimpinan ini takut untuk bersemuka dengan Ahmad Ismail. Sebaliknya dia mengguna Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) untuk menunjukkan yang dia tidak berpihak kepada sesiapa. Sekarang bukan hanya Melayu, tetapi Cina juga semakin marah.

17. Di dalam tulisan saya yang lepas, saya cuba kurangkan perasaan anti-BN. Bagi saya ianya masih merupakan gabungan yang baik, masih lagi institusi yang terbaik di dalam politik Malaysia yang berbilang kaum.

18. Masalahnya ialah kepimpinan yang tidak cekap. Kita tidak karamkan kapal hanya kerana nakhoda tidak cekap. Kita singkirkan nakhoda.

19. Saya tahu akhbar Cina mengatakan yang saya bersifat perkauman. Saya boleh nafikannya tetapi mereka tidak akan terima penafian saya. Tetapi hubungan yang baik antara kaum di Malaysia adalah satu kemestian. Perbalahan antara UMNO, MCA dan Gerakan hanya akan hasilkan ketegangan kaum dan perpecahan dalam BN. Tiada pihak dalam BN yang akan untung.

20. Pimpinan UMNO, MCA dan Gerakan mesti berusaha untuk memperbaiki keadaan ini dan memulihkan semula BN.

21. Tetapi saya akui ianya adalah sukar jika Abdullah masih lagi memimpin BN dan Kerajaan. Sudah tiba masanya UMNO, MCA dan Gerakan bersatu dan paksa Abdullah lepaskan jawatan. Hanya dengan cara ini kita dapat pulihkan BN dan mungkin juga menyusunnya semula. Jika tidak hubungan kaum akan terus merosot dan negara akan jadi mangsa.